Gyngysi Gergely
PLOS REMETE TESTVREK LETRAJZAI
(1530 krl)
(Rszletek)
Elsz
Minthogy az id mulandsga nem engedi meg, hogy emlkeink kincsestrt sokig megrizzk, mert mindnyjunkat elragad a hall, ezrt rgi szoks az esemnyeket az rs tartssgra bzni, nehogy az elmlt idk trtnett nem ismer kor bizonytalanul tvelyegjen.[1] ppen ezrtrendfnksgem alatt rendnk magyar-, nmet- s horvtorszgi kolostorainak iratszekrnyeit, ldit tkutattam, a klnfle rsokat tolvastam, s ezek alapjn a kolostorok kivltsgairl leltrt lltottam ssze. Midn a testvrk, de fleg a rendfnkk lett rtam, nmely felmerl problmval ks jszakba nylva lmpa fnynl foglalkoztam, hogy olvasimat ne csak az elbeszlsek vltozatossgval gynyrkdtessem, s Teremtjket szentjeiben csodltassam; hanem ragyog s dics pldjukkal, az ernyek cscsaira flvezessem, s a tkletessg llapotra is sztnzzem. Amg ez a gyngcske mvem hossz veken t szorgalmas kezem kzt visszatartva rejtztt, nem hinyoztak, akik azt hittk, s mondtk is, hogy msok elrehaladsa irnti irigysg, vagy mginkbb a kemny brlattl val flelem tartott vissza, mert a megtallt kincset elhanyagolta nyilvnossgra hozni. Ami bizony rszben igaz is volt, mert ennek a mnek a megjelenst ksleltettem: elszr azrt, mert nem gondoltam, hogy szerny tehetsgemmel az olvasnak brmi hasznot is tudnk nyjtani; aztn fleg azrt is, nehogy ez a (valahogyan gyngn sikerlt) munkm mindazon atyk megfeddsnek lssk, akik jllehet angyali frfiak, a mennyei trsalgsban kivlak, termszetknl fogva azonban trkenyek. Amg testben ltek a fldn, azt igyekeztek megvalstani, amit az angyaloknl lttak az gben; dicstettk Istent nekekkel, imdsgokkal s ujjong dalokkal.
Senki sem ktelkedik benne, hogy sokan vannak a knyvek brli kztt, akik, amit az egyik emberben elismernek, ugyanazt a msikban megrjk, mintha az erny s a bn nem a dolgokban jelenne meg, hanem a szerzvel vltozna.[2] Ezeknek a csipkeldstl fltem. m mgis azoknak a hajdani atyknak a tettein buzdultam fl, akik a szent storban kpessgeik szerint azt ajnlottk fl, amijk volt: az egyik aranyat, a msik ezstt, egy msik drgakvet, a kvetkez bbor vagy fehr patyolatot, vrs brsonyt, vagy kk selymet (v. 2Mzes 35). Ezrt gondoltam, hogy helyesen cselekszem, ha flajnlhatom mintegy a kecskk szrt s brt, mert az apostol is a megvetetteket tli inkbb szksgesnek. gy a stor egsz szpsgt brrel s kecskeszrbl kszlt sznyeggel bortottk be (v. 2Mzes 36,18). gy a nap hevtl s a viharok tmadsaitl hatsosabban vdtk meg.[3]
n is gy bztam ama remetsked testvrek rdemeiben, akik hajdan mlyedsekben s barlangokban laktak, de nem a fldn mszkl llatokkal stlgattak, hanem inkbb az ernyek szrnyain s a szemllds vgyain felhknt emelkedtek a magasba, s lelkket az gi szpsg szerint alaktva az dvzlt lelkekkel egyesltek. Mert valban, ezeknek pusztn Istenhez fordulsa alkalmas r, hogy a vallsos s buzg emberek lelkt az giek fel segtse. Bizony minden hvnek elegend kvetsre mlt pldt hagytak. Kivltkppen azoknak, akik feddhetetlenl akarnak harcolni a Teremtrt s az apostoli letet akarjk megvalstani. Akiknek egy volt a szvk s a lelkk az rban, s senki sem tartott semmit a sajtjnak mindabbl, amijk volt, hanem mindenk kzs volt, s kinek-kinek szksge szerint osztottk szt (v. ApCsel 4,32; 35). ppen gy, ennek az rtekezsnek az anyagt is nagyrszben Zalnkemni Jnos atya gyjttte ssze, aki ktszer volt rendnk fnke. Magt a mvet a boldog emlk horvt Dombri Mrk atya, a hajdani zgrbi helynk kezdte el. n, Gyngysi Gergely testvr pedig folytatom, ugyanazzal a nemes szndkkal, mint eldeim tettk; az g Urnak, az Istenszl Szznek s Remete Szent Pl tiszteletre…
5. Kezddik zsb testvr vilgi lete
Fldi vilg sok frfia kzt s viharban a kornak:
Ntlen zsb plds lete, fnye ragyog.
zsb Magyarorszg fvrosban, Esztergomban szletett derk s elkel szlktl. Mg nem vlasztottk el az anyatejtl, amikor mr megkezdte a tanulst. A j erklcsket gy megszokta, hogy a gyerekek hi jtkaitl elmeneklt, egyszersmind szigor tetteket vitt vghez. Teremtjhez s Megvltjhoz jjel s nappal jmbor imdsgokkal knyrgtt. Akkora kegyelmet rdemelt ki tle, ho |